Norges største båtutstyrskjede - BestMarin

Fortøyning - tauverk

Vi bruker tau hele tiden; når vi skal fortøye båten, stå vannski, når vi skal taue en bil eller når vi knytter lissene på skoene våre. Men hva er egentlig tau? 

28. juni 2021 - 11:06

Tautyper

Tau er fremstilt av tynne fibre som er tvunnet sammen. Vanligst er såkalt treslått tau som består av tre kordeller som er høyreslått - dvs. at når du ser på tauet vil kordellene se ut til å stige opp mot høyre. Fibrene i tauet er tvunnet sammen mot høyre til garn. Garntrådene tvinnes så sammen den andre veien til venstreslåtte kordeller. Kordellene (oftest tre stk) tvinnes igjen mot høyre til treslått tau. Det er spenningen som stammer fra de motsatte retningene i fibrene, garnet og kordellene er tvunnet, som holder tauet sammen og gir det sin styrke. 

 
Å starte båt-sesongen med rengjorte og overhalte tau er hyggelig og gir en god følelse. Tauverket bør også gåes over av sikkerhetsmessige grunner. Bruddstyrken og egenskapene  bevares lenger med vask og pleie, samt at tauene vil også få lenger levetid. Innimellom er dessverre tauet i så dårlig stand at det ikke lenger bør brukes. Eller det kan brukes til andre ting enn akkurat fortøyning.
 
Vi anbefaler er å kjøpe tauverk av god kvalitet og ta godt vare på det.  Tau er likevel noe som ikke varer evig. Sollys og saltvann bidrar til å ødelegge fibrene i tauverket.  De aller beste tauene har gjerne en levetid på inntil ti år i m.t.p sollys, de dårligste bare tre-fire år. Mørke tau vil normalt klare seg bedre enn lyse tau når det kommer til UV-stråling.
 
Når det gjelder hvilke bruddstyrke som kreves på fortøyningstauene, så bruker man gjerne tommelfingerregelen om at bruddstyrken skal være båtens vekt. Veier for eksempel båten 3,5 tonn, så går du for tau med bruddstyrke på minst 3 500 kg. Tau bør ikke belastes mer enn 50 prosent av maksbelastning. En typisk grunnpakke for en vanlig bobåt er fire stk fortøyningstau på fire–seks meter og to stk fortøyningstau på minst ti meter (til spring). Dette er absolutt minimum av hva du trenger.  

Naturtau 

Fram til 2. Verdenskrig ble tauverk framstilt av naturfibre som hamp, bomull, manilla, kokos, og sisal. Flere av disse typene tau finnes fremdeles, f.eks. Sisal som speidere bruker mye til såkalt "surretau". Naturtau er laget av en mengde korte fibre som er tvunnet sammen til garn.

Syntetiske tau 

Syntetiske tau har i motsetning til naturtauene fibre som går i hele tauets lengde. Dette gjør at tauet blir sterkere, og det er ikke nødvendig å tvinne fibrene for å få tauet til å holde seg sammen. Derfor finnes det syntetiske tau som er flettet eller vevet. "Flaggline" er som regel laget av nylon som er flettet sammen av fire, eller åtte kordeller av massive bunter. Vevet tau har en utvendig hylse av 16 eller flere kordeller. Kjernen i et vevet tau består som regel av en massiv bunt av parallelle eller svakt tvinnede fibre. Tau til fjellklatring er f.eks. laget på denne måten. Det vanligste og rimligste kunstfibertauet er likevel vanlig treslått. 

Kunstfibertau 

Kunstfibertau finnes i en mengde typer med forskjellige egenskaper. Felles for de er imidlertid at de er mye glattere enn naturtau. Syntetiske tau vil ikke råtne eller bli angrepet av mugg. De tåler påvirkning av olje og en rekke kjemikalier uten å bli vesentlig svekket. De bevarer bruddstyrken også når de er våte fordi de trekker ikke opp vann i særlig grad. Imidlertid skal en være oppmerksom på at kunstfibertau kan smelte av oppvarming. 
Faktisk kan to tau som gnis mot hverandre smelte av friksjonsvarmen.
 
Tau bør lagres, mørkt, luftig og kjølig. Særlig gjelder dette for naturtau. Er tauet skittent, eller har vært i saltvann bør en vaske det i mildt såpevann. Det hjelper også godt bare å skylle det i reint vann. Skitt og sandkorn i tauet vil øke slitasjen. Tunge taukveiler bør lagres liggende. Knuter bør løses opp, og tau-endene takles, tapes, eller smeltes/svis av. Husk at bruddstyrken er oppgitt for helt nytt tau. Slitasje, skade, alder, knuter ol. vil redusere tauets bruddstyrke vesentlig.
 
 
Andre delen av denne serien handler om knuter som er helt nødvendig å mestre til fortøyning og kan leses mer om her.
 

Spør BestMarin om hjelp!

BestMarin hjelper deg gjerne videre med valg av rett type fortøyningsutstyr. Ta kontakt med oss via vår chat nede i høyre hjørne på denne nettsiden, ring eller send en forespørsel og vi hjelper deg videre. Vi har også mange dyktige forhandlere rundt i landet som kan hjelpe deg.