Norges største båtutstyrskjede - BestMarin

Fortøyning - tauverk

Vi bruker tau hele tiden; når vi skal fortøye båten, stå vannski, når vi skal taue en bil eller når vi knytter lissene på skoene våre. Men hva er egentlig tau? 

23. juni 2021 - 12:06

Tautyper

Tau er fremstilt av tynne fibre som er tvunnet sammen. Vanligst er såkalt treslått tau som består av tre kordeller som er høyreslått - dvs. at når du ser på tauet vil kordellene se ut til å stige opp mot høyre. Fibrene i tauet er tvunnet sammen mot høyre til garn. Garntrådene tvinnes så sammen den andre veien til venstreslåtte kordeller. Kordellene (oftest tre stk) tvinnes igjen mot høyre til treslått tau. Det er spenningen som stammer fra de motsatte retningene i fibrene, garnet og kordellene er tvunnet, som holder tauet sammen og gir det sin styrke. 

 
Å starte båt-sesongen med rengjorte og overhalte tau er hyggelig og gir en god følelse. Tauverket bør også gåes over av sikkerhetsmessige grunner. Bruddstyrken og egenskapene  bevares lenger med vask og pleie, samt at tauene vil også få lenger levetid. Innimellom er dessverre tauet i så dårlig stand at det ikke lenger bør brukes. Eller det kan brukes til andre ting enn akkurat fortøyning.
 
Vi anbefaler er å kjøpe tauverk av god kvalitet og ta godt vare på det.  Tau er likevel noe som ikke varer evig. Sollys og saltvann bidrar til å ødelegge fibrene i tauverket.  De aller beste tauene har gjerne en levetid på inntil ti år i m.t.p sollys, de dårligste bare tre-fire år. Mørke tau vil normalt klare seg bedre enn lyse tau når det kommer til UV-stråling.
 
Når det gjelder hvilke bruddstyrke som kreves på fortøyningstauene, så bruker man gjerne tommelfingerregelen om at bruddstyrken skal være båtens vekt. Veier for eksempel båten 3,5 tonn, så går du for tau med bruddstyrke på minst 3 500 kg. Tau bør ikke belastes mer enn 50 prosent av maksbelastning. En typisk grunnpakke for en vanlig bobåt er fire stk fortøyningstau på fire–seks meter og to stk fortøyningstau på minst ti meter (til spring). Dette er absolutt minimum av hva du trenger.  

Naturtau 

Fram til 2. Verdenskrig ble tauverk framstilt av naturfibre som hamp, bomull, manilla, kokos, og sisal. Flere av disse typene tau finnes fremdeles, f.eks. Sisal som speidere bruker mye til såkalt "surretau". Naturtau er laget av en mengde korte fibre som er tvunnet sammen til garn.

Syntetiske tau 

Syntetiske tau har i motsetning til naturtauene fibre som går i hele tauets lengde. Dette gjør at tauet blir sterkere, og det er ikke nødvendig å tvinne fibrene for å få tauet til å holde seg sammen. Derfor finnes det syntetiske tau som er flettet eller vevet. "Flaggline" er som regel laget av nylon som er flettet sammen av fire, eller åtte kordeller av massive bunter. Vevet tau har en utvendig hylse av 16 eller flere kordeller. Kjernen i et vevet tau består som regel av en massiv bunt av parallelle eller svakt tvinnede fibre. Tau til fjellklatring er f.eks. laget på denne måten. Det vanligste og rimligste kunstfibertauet er likevel vanlig treslått. 

Kunstfibertau 

Kunstfibertau finnes i en mengde typer med forskjellige egenskaper. Felles for de er imidlertid at de er mye glattere enn naturtau. Syntetiske tau vil ikke råtne eller bli angrepet av mugg. De tåler påvirkning av olje og en rekke kjemikalier uten å bli vesentlig svekket. De bevarer bruddstyrken også når de er våte fordi de trekker ikke opp vann i særlig grad. Imidlertid skal en være oppmerksom på at kunstfibertau kan smelte av oppvarming. 
Faktisk kan to tau som gnis mot hverandre smelte av friksjonsvarmen.
 
Tau bør lagres, mørkt, luftig og kjølig. Særlig gjelder dette for naturtau. Er tauet skittent, eller har vært i saltvann bør en vaske det i mildt såpevann. Det hjelper også godt bare å skylle det i reint vann. Skitt og sandkorn i tauet vil øke slitasjen. Tunge taukveiler bør lagres liggende. Knuter bør løses opp, og tau-endene takles, tapes, eller smeltes/svis av. Husk at bruddstyrken er oppgitt for helt nytt tau. Slitasje, skade, alder, knuter ol. vil redusere tauets bruddstyrke vesentlig.

Knuter og stikk

Fortøyning er å forbinde et sjøfartøy til fastland eller et fast anlegg til sjøs, slik at det holdes i en bestemt posisjon. Fartøyet vil dermed ikke drive av sted, og man kan spare motorkraft mens det lastes og losses. På steder hvor det ikke finnes noe fast anlegg, kan det benyttes et anker som festes til havbunnen, dersom vanndybden er lav nok til at ankeret kan festes i bunn. En kombinasjon av de to metodene benyttes blant annet i havner for lystbåter, hvor båtens ene ende fortøyes til land og den andre til sjøbunnen med et anker.
 
Uansett hvordan du fortøyer, her er noen essensielle knuter du bør kunne.
 
5 viktige båtknuter du må kunne på sjøen
På sjøen er det essensielt å ha kunnskaper om viktige knuter, hvordan de slås og til hvilke bruksområder de egner seg best til. Men med et hav av forskjellige knuter, er det naturlig at noen er viktigere å kunne enn andre. Vi tar deg gjennom fem viktige båtknuter som alene eller sammen kan hjelpe deg med å løse nærmest alle situasjoner på sjøen.
 
Disse knutene er overhoder for hver sin knutefamilie
Knutene båtmannskap, pålestikk, åttetallsknute, halvstikk og flaggstikk er overhodene for hver sin knutefamilie, og er de beste for hver sine fem grunnleggende bruksområder. Knutene utfyller hverandre på en slik måte at nesten alle situasjoner kan løses ved å bruke én eller en kombinasjon av disse. Det er derfor bedre å kunne disse fem ordentlig godt, i stedet for å kunne mange litt sånn halvveis.

Pålestikk

Denne knuten er den vanligste i båtverdenen, og brukes typisk til å feste et tau til en annen gjenstand. Eksempelvis en påle eller en fortøynings-ring. Dette er en knute som er godt egnet til omtrent alle tilfeller der man trenger en løkke i enden av et tau og der tauet er uten belastning. Pålestikk kan nemlig ikke slås og løsnes når det er belastning på tauet.

Båtmannsknop

Dette er en flere tusen år gammel knute som egner seg godt til å binde sammen to like tau. Her kan belastningen på tauet være moderat og tauet må ha et underlag. Det betyr at knuten skal bindes rundt noe, og ikke benyttes der knuten er fritthengende. Dette er en knute som er hendig å slå under en del belastning, og er også enkel og rask å slå.

Åttetallsknute

Åttetallsknuten benyttes som en stoppknute i enden av et tau, og har som hensikt å hindre tampen å gli ufrivillig gjennom eksempelvis en trinse, en blokk eller lignende. Dette er en knute som krever lite tauverk, er enkel og rask å slå, og er også enkel å løsne opp.

Halvstikk / dobbelt halvstikk

Et halvstikk er godt egnet for å feste et tau til en stor eller liten gjenstand eller objekt. Med halvstikk kan du eksempelvis feste fortøyningen til en fortøyningsring, en pullert eller et tre. Halvstikk kan enten slås over åpne gjenstander, eller tres gjennom en lukket krets, som en ring. Denne knuten brukes gjerne når tauet er under belastning eller det er behov for å justere strammingen mens tauet er under belastning. Dersom det ikke er belastning på tauet eller nødvendig med justeringsmuligheter, vil det være mer naturlig å benytte pålestikk til samme formål, da dette er en sterkere knute.

Flaggstikk

Denne knuten er fra gammelt kjent som skostikk, og benyttes for å skjøte to tau. Dette kan enten gjøres med to identiske eller forskjellige tau. Merk at det ved skjøting av to forskjellige tau, skal det tynneste tauet slås på det tykkeste.
 
Fortøyning er å forbinde et sjøfartøy til fastland eller et fast anlegg til sjøs, slik at det holdes i en bestemt posisjon. Fartøyet vil dermed ikke drive av sted, og man kan spare motorkraft mens det lastes og losses. På steder hvor det ikke finnes noe fast anlegg, kan det benyttes et anker som festes til havbunnen, dersom vanndybden er lav nok til at ankeret kan festes i bunn. En kombinasjon av de to metodene benyttes blant annet i havner for lystbåter, hvor båtens ene ende fortøyes til land og den andre til sjøbunnen med et anker.
 

Spør BestMarin om hjelp!

BestMarin hjelper deg gjerne videre med valg av rett type fortøyningsutstyr. Ta kontakt med oss via vår chat nede i høyre hjørne på denne nettsiden, ring eller send en forespørsel og vi hjelper deg videre. Vi har også mange dyktige forhandlere rundt i landet som kan hjelpe deg.